Belajar
melalui bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi
memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang informal, mengasikkan,
bebas dan aman. Melalui pendekatan ini murid bisa bermain dan berinteraksi
dengan bahan, orang lain atau secara bersendirian.
Pendekatan ini penting kerana:
>Bermain adalah fitrah semula jadi kanak-kanak
>Dapat memberi peluang kanak-kanak melahirkan perasaan dan pemikiran
>Dapat mengembangkan kemahiran bahasa, literasi, kemahiran sosial dan kepahaman budaya
>Membantu perkembangan mereka secara menyeluruh serta memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan efektif.
JENIS MAIN
Terdapat berbagai jenis main yang dapat dijadikan aktivitas prasekolah. Antaranya:
>Main Sosial (Social Play)
>Main Kognitif (Cognitive Play)
>Main Sosiodrama (Sociodramatic Play)
1. MAIN SOSIAL (SOCIAL PLAY)
Main sosial berlaku apabila kanak-kanak bermain bersama kumpulan atau berada dalam lingkungan kawasan permainan. Main sosial juga berlaku apabila kanak-kanak bermain secara sendirian atau berinteraksi dengan bahan.
>Unoccupied Play
Murid tidak bermain dengan apa-apa atau siapapun dalam kumpulan tetapi berada dalam kawasan permainan
>Onlooker Play
Penglibatan murid dalam permainan ini adalah minimum dan mereka lebih banyak melihat teman yang lain bermain. Mereka mungkin kelihatan pasif tetapi peka terhadap permainan tersebut
>Soliditary Play
Murid tersebut bermain sendirian tanpa menghiraukan teman dan sekelilingnya
>Parallel Play
Murid tersebut bermain bersendirian dengan menggunakan alat dan cara yang sama dengan temannya
>Cooperative Play
Murid bermain dalam kumpulan dan bekerjasama untuk mencapai suatu goal
2. MAIN KOGNITIF (COGNITIVE PLAY)
Dalam main kognitif, murid menggunakan bahan konkrit untuk memperoleh pengetahuan dan meningkatkan perkembangan kognitif, sosioemosi, psikomotor dan kreativitas.
Beberapa kategori Main Kognitif
>Functional Play
Permainan ini berkaitan dengan perkembangan sensori motor kanak-kanak dan melibatkan pengulangan pergerakan
>Main Games And Rules
Kanak-Kanak bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku mereka semasa bermain adalah mengikut peraturan permainan tersebut
>Main Simbolik
Permainan ini melibatkan penggunaan imajinasi dan main peran. Kanak-kanak menggunakan suatu objek lain untuk mewakili objek sebenarnya. Contoh: kotak dianggap sebagai kereta
Pendekatan ini penting kerana:
>Bermain adalah fitrah semula jadi kanak-kanak
>Dapat memberi peluang kanak-kanak melahirkan perasaan dan pemikiran
>Dapat mengembangkan kemahiran bahasa, literasi, kemahiran sosial dan kepahaman budaya
>Membantu perkembangan mereka secara menyeluruh serta memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan efektif.
JENIS MAIN
Terdapat berbagai jenis main yang dapat dijadikan aktivitas prasekolah. Antaranya:
>Main Sosial (Social Play)
>Main Kognitif (Cognitive Play)
>Main Sosiodrama (Sociodramatic Play)
1. MAIN SOSIAL (SOCIAL PLAY)
Main sosial berlaku apabila kanak-kanak bermain bersama kumpulan atau berada dalam lingkungan kawasan permainan. Main sosial juga berlaku apabila kanak-kanak bermain secara sendirian atau berinteraksi dengan bahan.
>Unoccupied Play
Murid tidak bermain dengan apa-apa atau siapapun dalam kumpulan tetapi berada dalam kawasan permainan
>Onlooker Play
Penglibatan murid dalam permainan ini adalah minimum dan mereka lebih banyak melihat teman yang lain bermain. Mereka mungkin kelihatan pasif tetapi peka terhadap permainan tersebut
>Soliditary Play
Murid tersebut bermain sendirian tanpa menghiraukan teman dan sekelilingnya
>Parallel Play
Murid tersebut bermain bersendirian dengan menggunakan alat dan cara yang sama dengan temannya
>Cooperative Play
Murid bermain dalam kumpulan dan bekerjasama untuk mencapai suatu goal
2. MAIN KOGNITIF (COGNITIVE PLAY)
Dalam main kognitif, murid menggunakan bahan konkrit untuk memperoleh pengetahuan dan meningkatkan perkembangan kognitif, sosioemosi, psikomotor dan kreativitas.
Beberapa kategori Main Kognitif
>Functional Play
Permainan ini berkaitan dengan perkembangan sensori motor kanak-kanak dan melibatkan pengulangan pergerakan
>Main Games And Rules
Kanak-Kanak bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku mereka semasa bermain adalah mengikut peraturan permainan tersebut
>Main Simbolik
Permainan ini melibatkan penggunaan imajinasi dan main peran. Kanak-kanak menggunakan suatu objek lain untuk mewakili objek sebenarnya. Contoh: kotak dianggap sebagai kereta
>Main Konstruktif
Kanak-kanak bermain untuk membina pengtahuan dan mengenali dunia mereka. Kanak-kanak menggunakan i bahan untuk enghasilkan ciptaan mereka seperti istana pasir, bangunan dan sebagainya
3. MAIN SOSIODRAMA
Permainan ini melibatkan interaksi verbal antara kanak-kanak untuk melakonkan watak-watak dalam permainan tersebut. Dua kategori permainan sosiodrama adalah seperti berikut:
>Main sosiodrama yang melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik
>Main sosiodrama fantasi dan imaginasi kanak-kanak
Kanak-kanak bermain untuk membina pengtahuan dan mengenali dunia mereka. Kanak-kanak menggunakan i bahan untuk enghasilkan ciptaan mereka seperti istana pasir, bangunan dan sebagainya
3. MAIN SOSIODRAMA
Permainan ini melibatkan interaksi verbal antara kanak-kanak untuk melakonkan watak-watak dalam permainan tersebut. Dua kategori permainan sosiodrama adalah seperti berikut:
>Main sosiodrama yang melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik
>Main sosiodrama fantasi dan imaginasi kanak-kanak
sumber surhan-maraja.blogspot.com
0 komentar:
Posting Komentar