Kaedah pengajaran bermaksud tindakan-tindakan yang
dilakukan oleh guru dalam mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran.
Kaedah ini melibatkan tindak balas antara guru dan murid (Rahil Mahyudin et al.
1997) . Di antara kaedah yang bersesuaian untuk mengajar pembelajaran Kemahiran
Hidup ialah kaedah memberi arahan, demonstrasi, permainan, penemuan, kaedah
pusat pembelajaran dan kaedah projek. Di sini diselaraskan beberapa kaedah yang
boleh digunakan oleh guru pendidikan khas yang mengajar Kemahiran Hidup.
Kaedah Tunjuk Cara
Kaedah tunjuk cara adalah kaedah yang telah lama
digunakan di sekolah. Kaedah ini dipilih terutama sebagai satu cara untuk
membiasakan murid dengan prosedur yang perlu diikuti oleh mereka semasa membuat
aktivitas seperti berkebun, menggunakan alat dan sebagainya. Kaedah tunjuk cara
yang baik mengandungi langkah-langkah yang memberi murid peluang menunjukkan
bahwa mereka benar-benar memahami apa yang dipelajari.
Langkah 1
Tunjukkan kepada murid langkah-langkah yang mesti diikuti
oleh mereka untuk melakukan tugas yang diberi. Murid juga perlu dimaklumkan
tentang sifat tugas itu.
Langkah 2
Beri tindak balas kepada murid tentang tunjuk cara yang
telah dibuat. Guru juga perlu bertanya kepada murid untuk memastikan mereka
benar-benar paham akan arahan yang diberikan.
Langkah 3
Tinjau semula langkah-langkah yang perlu diikuti oleh
murid. Murid mesti jelas dengan langkah-langkah aktivitas. Adalah baik jika
guru menulis setiap arahan untuk memastikan tidak ada arahan yang tertinggal
semasa aktivitas berlangsung.
Langkah 4
guru perlu memilih beberapa orang murid untuk membacakan
urutan langkah-langkah benar yang telah dilakukan oleh mereka.
Langkah 5
Beri peluang murid mempraktikkan apa yang telah
dipelajari oleh mereka. Kaedah tunjuk cara apabila dirancang dan dilaksanakan
boleh memberi kefahaman kepada murid. Pada awal tunjuk cara, guru boleh
mengambil sedikit masa untuk mengingatkan murid tentang objektif yang diberi
penekanan. Disebabkan guru menjadi pusat perhatian dalam kaedah tunjuk cara
ini, adalah mudah baginya untuk membantu murid mengingat kembali maklumat yang
telah dipelajari sebelumnya yang berkaitan dengan tugas pembelajaran baru.
Sumber: surhan-maraja.blogspot.com
0 komentar:
Posting Komentar