Pedagogi ialah
kajian mengenai pengajaran, khususnya pengajaran dalam pendidikan formal.
Dengan kata lain, ia adalah sains dan seni mengenai cara mengajar di sekolah.
Secara umumnya pedagogi merupakan mata pelajaran yang wajib bagi mereka yang
ingin menjadi guru di sekolah. Sebagai satu bidang kajian yang luas, pedagogi
melibatkkan kajian mengenai proses pengajaran dan pembelajaran, pengurusan
bilik darjah, organisasi sekolah dan juga interaksi guru-pelajar.
Dari segi etimologinya, perkataan Pedagogi
datangnya daripada bahasa Yunani paidagogos,
hamba yang menghantar dan mengambil budak-budak pergi balik dari sekolah.
Perkataan “paida” merujuk kepada kanak-kanak, yang menjadikan sebab kenapa
sebahagian orang cenderung membezakan antara pedagogi (mengajar kanak-kanak)
dan andragogi(mengajar orang dewasa). Perkataan Yunani untuk pedagogi,
adalah digunakan dengan lebih meluas, dan seringkali kedua-duanya boleh ditukar
guna.
Taksonomi Bloom
Pedagogi moden selalunya membahagikan fungsi pengajaran
kepada tiga bidang, yakni apa yang dimaksudkan sebagai taksonomi Bloom. Menurut
taksonomi bloom, pengajaran boleh terbahagi kepada:
- Bidang Kognitif
Berkenaan dengan aktiviti mental seperti kefahaman, pengetahuan dan analisa. - Bidang Afektif
Berkenaan dengan sikap dan sahsiah diri. - Bidang Psikomotor
Berkenaan dengan aktiviti fizikal seperti kemahiran hidup, pertukangan, dan sukan.
Ketiga-tiga bidang ini nampaknya begitu tersendiri sifatnya, tetapi dalam
keadaan pengajaran-pembelajaran semula jadi, pengasingan ketiga perkara ini
selalunya tidak wujud. Contohnya, apabila seorang guru ingin mengajar seorang
pelajar menulis, dia perlu mengajar pelajar itu cara memegang pencil(bidang
psikomotor); bentuk huruf dan maknanya(bidang kognitif); dan juga harus memupuk
minat untuk belajar menulis(bidang afektif).
Topik dalam pedagogi
Pedagogi merupakan satu ilmu yang luas dan mendalam.
Pembincangannya boleh dibahagi kepada dua bahagian yang besar iaitu:
-Perkaedahan Pengajaran
- Teori pengajaran dan pembelajaran
Pada lazimnya, seorang bakal guru akan menerusi kedua-dua bidang ini sebelum
menjadi seorang guru. Tetapi bersamping itu, dia juga harus mempelajari
perkara-perkara seperti pengurusan bilik darjah, organisasi sekolah, kurikulum
sekolah, Perlakuan Mengajar, Interaksi Guru-Pelajar dan sebagainya.
sumber: Pedagogi, Andragogi dan Heutagogi oleh Prof. Dr Sudarwan Danim
0 komentar:
Posting Komentar